fbpx

Näste generation solljus

Dagsljusbelysning

Visste du att en modern dagsljusbelysning ger dig påtagliga hälsofördelar och bidrar till en lägre energiförbrukning? Dessutom finns möjlighet att anpassa belysningen utifrån vilka aktiviteter som bedrivs för att bidra till en bättre miljö och en trivsammare tillvaro, vilket är perfekt för skolor, arbetsplatser eller seniorboenden där vi tillbringar mycket tid.

Genom smarta LED-belysning med dagsljus återställer vi den biologiska ordningen och ser till att vi håller oss piggare, friskare och dessutom sover bättre om nätterna

Belysning som bidrar till en ljusare värld

Det finns många fördelar med att ha rätt belysning där vi spenderar majoriteten av vår tid, oavsett om det är i skolan, på jobbet eller på seniorboendet. Stora delar av våra dagliga aktiviteter har kommit att flytta inomhus, vilket gör det extra viktigt med rätt typ av ljus.

Genom att använda oss av dagsljusbelysning som kompletterar det naturliga ljuset, får vi ett härligare och hälsosammare liv där piggheten får vinna över tröttheten. Både när vår moderna livsstil håller oss inomhus i större utsträckning, och särskilt här i Sverige under våra långa vintrar.

Den samlade forskningen visar att hälsofördelarna är enorma, och att rätt belysning verkligen bidrar till bättre hälsa, ett ökat välmående och att vi får mer gjort under dagen.

I Naava breathing room, som är en unik mötesplats i centrala Stockholm, har man med hjälp av dagsljusbelysning och företagets egna växtväggar som renar luften samt ljudabsorbenter skapat en optimal arbetsmiljö.

Hur ljuset påverkar oss i vardagen

Bra belysning är en dold resurs på många svenska företag. Den är dold då belysningen ofta är ett underskattat hjälpmedel som kan bidra till både bättre produktivitet, lägre sjukfrånvaro och högre vakenhet.

Det flimrar flitigt från många lysrör i Sverige, med ett onödigt mörkt och gulaktigt ljus i våra offentliga miljöer. Inte minst i våra skolor och kontor, men även på seniorboenden, sjukhus och andra vårdinrättningar.

Anledningen är gammal teknik som borde ha bytts ut för länge sedan. Redan i början av 90-talet fanns flimmerfria lysrörsarmaturer tillgängliga på marknaden. Ändå är belysningen på en väldigt stor del av landets skolor och arbetsplatser fortfarande omodern enligt Energimyndighetens rapporter.

Förutom gamla och dåliga ljuskällor, bidrar förtätning av bebyggelse, mindre fönster för att spara energi och bristen på lokaler i centrala delar till ännu mindre tillgång till dagsljus i vår vardag.

Att byta ut gammal belysning mot modern teknik handlar inte bara om att få ner elräkningarna. Vinsterna är mycket större än så. Belysning påverkar även hur vi människor mår och presterar.

Hur fungerar en dagsljuslampa?

Att ha tillgång till dagsljus är faktiskt lika viktigt för hälsan som motion. Vi är gjorda för att fungera som bäst när det är ljust ute, och dagsljuset har en biologiskt uppiggande effekt.

Samtidigt betyder det dock att för lite dagsljus gör oss deprimerade, vilket många märker av under vinterhalvåret. Bristen på dagsljus under vinterhalvåret, i kombination med vår moderna livsstil där vi sitter för mycket inomhus, har en negativ påverkan på både hälsa och sömn.

Lösningen är en dagsljusbelysning som ger rätt ljus på rätt plats, oberoende av om det är på arbetet, i skolan eller på seniorboendet. Med denna typ av belysning efterliknas ljuset solens gång på himlavalvet och följer människans dygnsrytm. Mer information om Human Centric Lighting – HCL finns här

Varför ljuset har gett oss rätt rytm i miljoner år

I nästan sju miljoner år har människan levt med ljusets naturliga skiftningar under dygnet. Ändringen i ljusstyrka och färgspektrum har reglerat vår cirkadiska rytm som gör oss pigga och alerta under dagen, respektive sömnigare när ljusstyrkan sjunker och färgen skiftar mot ett varmare, gulare sken.

Fram till för cirka 200 år sedan spenderade också de flesta av oss 90 procent av vår vakna tid utomhus i dagsljus och vårt biologiska system fungerade perfekt. Idag spenderar vi istället 90 procent av vår tid inomhus och vi får det svårare att bibehålla den naturliga 24-timmars dygnsrytm som vi behöver för att må bra.

För att behålla vår naturliga dygnsrytm är det viktigt att vår arbets- och hemmamiljö imiterar det naturliga ljuset. Med ett vitare och mer dagsljusliknande ljus i belysningen på dagen, och ett varmare ljus i lampan hemma på kvällen, kan vi upprätthålla vår naturliga dygnsrytm samt öka vårt välmående, vår prestationsförmåga och vår sömnkvalitet.

Illustration av ljusets karaktär under en dygnscykel och hur vi kan genom elektriskt ljus se till att vi får tillräckligt med dagsljus även när vi är inomhus.

En del av en hälsosam arbetsplats

Tänk om alla kunde få arbeta i en miljö som bidrar till bättre hälsa och ökat välmående. En hälsosam plats som gör att vi både fungerar och presterar bättre, samtidigt som det förhoppningsvis också kan inspirera till en hälsosammare fritid.

För den enkla sanningen är ju att vi behöver en koppling till naturen, inte bara för att överleva, utan också för att trivas och må bra. Ljuset är det första, enklaste steget mot att skapa en attraktiv helhet som också främjar både prestation och välmående.

Den hälsosamma arbetsplatsen är också den majoriteten kommer vilja återvända till. Detta skapar en mer attraktivt arbetsplats som dessutom kommer vara en konkurrensfördel i framtiden, oavsett om du är fastighetsägare, arbetsgivare, utbildningsansvarig, HR-chef eller hyresgäst.

Det hälsosamma kontoret inspireras därför av naturen, då den naturliga dygnsrytmen blir vårt sätt att ta hand om den stress och trötthet som många känner igen sig i. Tillsammans med våra samarbetspartners hjälper vi er att skapa en trivsammare och härligare arbetsplats, inte bara när det gäller belysningen.

Det hälsosamma kontoret består av fler viktiga komponenter:

  • Rätt belysning för hälsa och arbete.
  • Inslag av växter och naturliga miljöer.
  • Möjlighet att hitta mental återhämtning.
  • Tillgång till god och näringsriktig mat.
  • Tillgång till fysisk aktivitet.

Dessa delar samverkar för att skapa en helhet större än de enskilda delarna och kan implementeras, helt eller delvis, för att underlätta övergången till en arbetsplats där välmående och prestation verkligen prioriteras. Dessutom är de en del av well-building standarden för certifiering av byggnader, där människans välbefinnande sätts i första rummet.

Rätt ljus skapar rätt förutsättningar    

När det kommer till rätt typ av belysning, finns det självklart viktiga nyansskillnader. Allt handlar inte om att dagsljuslampor med starkare och vitare sken på alla platser och tider under dagen. Ljuset ska självklart bidra både till prestation och återhämtning, genom att anpassas utefter aktivitet.

Till högkoncentrerat, detaljfokuserat arbete och för viktiga möten krävs dagsljus som håller energin uppe. Medan det till mer informella sammankomster, återhämtning och att varva ned behövs en varmare, mysigare belysning. Med hjälp av dagsljuslampor kan man både skräddarsy belysningen utefter aktivitet, samt förändra belysningen när det behövs.

AllAkustik Underbara Tak har inrett ett avslappnade kontor med en skön design där modern designbelysning är integrerad med en bra basbelysning som ger en god arbetsmiljö.

Värt att veta om dagsljuslampor och dagsljusbelysning

Belysning med dagsljus består av LED-lampor som efterliknar det naturliga dagsljusets styrka, färgtemperatur, spektrum och skiftningar över dygnet för att kunna erbjuda samma hälsofrämjande och uppiggande effekt som dagsljus gör.

Det innebär att vi även inomhus kan bibehålla den naturliga dygnsrytm vi rent biologiskt föredrar. Detta för med sig koncentrationstoppar under dagen, och nedvarvning i slutet av dagen som bidrar till en bättre sömnkvalitet.

Vad är bra ljus?

  • Tillräckligt bra – Minsta ljusstyrka för pigghet är 250 lux (EML).
  • Dagsljusliknande – En solig eftermiddag är ljusets färgtemperatur cirka 5500–6000 Kelvin (K).
  • Ett sollikt ljusspektrum – Ett spektrum likt solen ger en naturlig färgåtergivning, samt bättre förutsättningar för vakenhet även inomhus.
  • Flimmerfritt – Höga nivåer av osynligt flimmer kan orsaka huvudvärk och migrän.
  • Bländar inte – Felaktiga val och placering av ljuskällor kan skapa irritation och koncentrationssvårigheter.


ICA Fastigheter har förbättrat arbetsmiljön för sina medarbetare. Behoven av belysning är olika beroende på vilken arbetsuppgift man har. Energieffektiva LED-paneler har installerats med färgtemperatur mellan 3000-5700 Kelvin, det vill säga från varmvitt till dagsljusvitt ljus, med trådlös- eller DALI-styrning.  

Tid för återhämtning 

Att arbeta extremt fokuserat ställer väldigt höga krav och människan klarar oftast inte mycket mer än 1,5–2 timmar åt gången av avancerade eller mycket kreativa arbetsuppgifter. Därefter ser vi en tydlig nedgång i både hur produktiva vi är, och hur kreativa lösningar vi kan bidra med, när det blir för många timmar i sträck.

Så, för att optimera våra prestationer under dagen behöver vi också återhämtning, och de pauser som krävs arbetas snabbt in igen under tiden via mer högkvalitativt arbete.

Återhämtning är en förutsättning för att vi ska kunna prestera över tid, och ändå har vi så lite av det i vår moderna värld. Att bygga in funktioner som underlättar pauser, vila och rekreation är också en viktig del som bidrar till förbättrad folkhälsa.

Belysning på platser för avkoppling

Miljöer som upplevs som hemtrevliga eller ombonade gör att vi lättare kommer ned i varv. Man bör till exempel se till att belysningen som används är dämpad och varm, att det finns inslag av växter och naturmaterial, att det är tyst och lugnt, samt att det är fritt från skärmar, teknik och andra saker som kan störa.

Om du är nyfiken på hur man skapar det hälsosamma kontoret, ladda ner vår kontorsborshyr här

Boka en kostnadsfri ljusrådgivning

Tillsammans med dig går vi igenom den befintliga belysningen och tar fram ett förslag för att hitta den mest fördelaktiga kombinationen av armaturer och belysningslösningar. Dessutom bistår vi med råd, information, ljusdesign och projektering för alla typer av nya projekt, lokaler och kontor – från planering, till genomförande.

Ett axplock av alla våra produkter från vårt sortiment finns här på vår webbplats. Kontakta oss om du vill ha rådgivning och förslag på produkter som passar just dina behov. Kontakta oss ›

Kontakt

Har du frågor, vänligen kontakta vår försäljningschef

Magnus Karlsson

Telefon: 079-0743365

E-post: magnus.karlsson@mondeverde.se

Vanliga frågor om dagsljusbelysning


Vad är en Ljusterapilampa?
Ljusterapilampan är en del av ljusterapi, vilket är en ljusbehandling som används för att utsätta  främst ögonen, men även resten av kroppen, för belysning som replikerar dagsljus. Denna behandling används ofta för att förebygga eller lindra depression när dygnets ljusa timmar blir färre. Den imiterar dagsljus med en färgtemperatur på vanligtvis mellan 5500 och 6500 K och ger en hög belysningsstyrka i ansiktet om man sitter nära dem. Dessa lampor är oftast utformade för att lysa i ansiktet och ögonen utan att blända, men lämpar sig inte för att ha på arbetsplatsen som arbetsbelysning.

Hur många Kelvin är dagsljus?
Dagsljus motsvarar cirka 5500-6 500 K beroende på tid på dygnet. Ljuset är oftast lite kallare eller vitare på morgonen (6500-7000 Kelvin) för att i takt med att luften värms upp bli lite varmare. En solig eftermiddag är färgtemperaturen typiskt 5000-5500 K. En dag med moln och blå himmel mellan molnen kan det faktiskt vara upp till 10000 K. Dock upplevs en sådan färgtemperatur som alltför obehaglig inomhus. Ett bra val av färgtemperatur inomhus för att efterlikna dagsljus utan att känna obehag är cirka 5500-6500 K.

Vad är en Dagsljuslampa?
En dagsljuslampa är en lampa som används på arbetsplatsen eller annan plats där du tillbringar mycket tid (ex. kontoret, skolan, seniorboendet etc.) och ger ett dagsljusliknande och uppiggande ljus. Det finns många modeller av sådana lampor, det vill säga bordslampor, golvlampor, takmonterade lampor eller en kombination av dessa som ger ett vertikalt ljus på 250 EML i minst 4 timmar per dag, året om.

Hur fungerar en dagsljuslampa i ljusterapi?
Vid ljusterapi ska dagsljuslampans konstgjorda dagsljus träffa ögats näthinna. En tillfredsställande strålning från lampan sänker melatoninnivån, så att mer serotonin kan produceras.

Vad betyder watt på lampor?
Watt (W) anger effekt och är det mått som talar om hur mycket energi en ljuskälla förbrukar då den är tänd.

Vad innebär LM?
Lumen (lm) är det mått som anger lampans ljusflöde. Det vill säga hur mycket ljus som kommer ut ut lampan. En ljuskälla i LED som man använder hemma har vanligtvis mellan 500-1000 lm och en takmonterad armatur på kontoret ger cirka 4500 lm. En strålkastare på en fotbollsmatch som TV-sänds ger mellan 100 000-200 000 lm.

Vad menas med färgtemperatur?
Med färgtemperatur avspeglas vilken färgton ljuset från en lampa har och anges i Kelvin (K). Färgtemperaturen kan variera från en låg (varmt glödande rött sken) till en hög färgtemperatur (ett kallt sken med mycket blå toner). En glödlampa har vanligtvis 3000 K.

I vilken enhet mäts färgtemperatur?
Färgtemperatur är en fysisk definition för ljusets färg. Ljusets färgtemperatur mäts i enheten Kelvin (K), i tusentals Kelvin.

Hur många Kelvin är kallvit?
På ett förenklat sätt brukar man kategorisera ljuskällor i de tre ljusfärgerna: Varmvit 2700-3000 K, vit 3500-4000 K och kallvit 5000 K och uppåt.

Varför är det viktigt att ha bra belysning?
Ljuset har en stor påverkan på hur vi förstår och uppfattar vår omgivning. En bra ljusmiljö med dagsljus, kombinerat med rätt belysning, gör att vi kan känna oss trygga och utföra våra arbetsuppgifter på ett bättre sätt. Dagsljusbelysning bidrar dessutom till en bättre dygnsrytm, vilket innebär en ökad vakenhet samt förbättrad hälsa. En välplanerad belysning skapar även en högre trivsamhet, både på arbetet och hemma.